نقد کتاب و اثر موفق صادق چوبک و نسخه کامل این اثر  

دانلود کتاب تنگسیر از صادق چوبک[][][]کلیک نمایید[][]

 

http://true-story.blogfa.com شهروز براری صیقلانی  

  نقد و بررسی 

تنگسیر نخستین رمان صادق چوبک است. ماجرای رمان در تنگسیر و بوشهر می ‌گذرد. قهرمان داستان زایر محمد دلاور و جوانمرد تنگسیری است. او مردی است ساده و پاک و خانواده دوست، ولی برخی از شهرنشینان بندری سرمایه و دارایی وی را به امانت گرفته و خرج کرده‌اند. زایر محمد بر آن می ‌شود تا از آنان انتقام سختی بگیرد. پس با زن و دو فرزندش وداع می گوید تا برای نگاهبانی از درستکاری و آبرو و مردانگی خود آخرین راه چاره را در پیش گیرد.
زایر محمد بر خلاف کاراکترهای دیگر چوبک نمایانگر بهترین و درخشان ترین ویژگی‌های سلحشوری و جوانمردی است و از نادر آدم های نوشته ‌های چوبک است که آگاهانه و به رغم ایمان دینی استوار خود برای انتقام آماده می ‌شود و آن را به خداوند واگذار نمی کند.
ساخت رمان تنگسیر همچون سرشت قهرمان آن سرشار از کنش های جسمانی و حرارت سوزان جنوب است. رویدادها بی درنگ و سخت بروز می‌کنند. امیر نادری فیلم تنگسیر را برگرفته از این رمان با بازی بهروز وثوقی ساخته است. 


 نام کتاب: تنگسیر
 نویسنده: صادق چوبک
 فرمت: PDF        __   
 حجم: 1.84 مگابایت              


تنگسیر

* عظمت و شهریت این رمان ناشی از درون مایه کار است که فرهنگ و غیرت ایرانیان را به تصویر می کشاند.

* تکنیک داستانی این کار در مقایسه با دیگر آثار چوبک زیاد قوی نیست.

* اسم کار هنرمندانه انتخاب شده است. اسمی که خواننده را به کشف عظمت و قدرت قهرمان داستان و بوم او می رساند.

* زاویه دید بسیار قوی و عمیق است(دانای کل). اما پیوستگی این نوع زاویه دید تا انتهای کار حفظ نمی شود و به ناگه در صفحه 87 زاویه دید از دانای کل به اول شخص مبدل می گردد. این نوع تغییر آنقدر ناگهانی و غیر منتظره جلوه گر نشده که مخاطب را سردرگم کند بلکه با صمیمیت گفتار و لحن و پرداخت بی نظیر چوبک احساس می شود در این صفحه با خاطره شخصی راوی (چوبک) مواجه هستیم که با آب و تاب این لحظه ی گرانقدر در زندگی اش را به تصویر می کشاند. این کار می تواند ناشی از نوعی تکنیک در زاویه دید باشد، مثل رمان سنگ صبور که با زاویه دیدهای مختلف از شخصیت های متنوع مواجه هستیم اما به نحوی که هر فصل را یک شخصیت بازگو می کند. که در این رمان (تنگسیر) تمام فصول از آغاز تا انتها با زاویه دانای کل است و فقط در دو صفحه زوایه دید اول شخص می گردد. به نظر من این ناهماهنگی به وجود آورده و دور از یک تکنیک مناسب است. و شاید هم تکنیکی درکار نباشد و این تغییر زاویه دید به عمد توسط نویسنده صورت گرفته برای عقده گشایی از خاطره ای از کودکی چوبک که عیناً شاهد آن بوده و ضرورت بیان این واقعه را از دید خودش به تکنیک پیوسته کار ترجیح داده است.

* بیان قوی است و در برخی جاها نیازی به توضیحات اضافه نیست. ولی دیالوگ ها و توضیحات در امر رساندن مطلب به گونه ای است که خواننده را دست کم می گیرد.

* اصرار زیاد در نشان دادن حالات و افکار شخصیت ها با رسوخ به ذهن شخصیت ها در صورتی که همزمان با ذکر حالات و رفتار آن هاست، کار را خسته کننده کرده است.

* رسوخ به ذهن شخصیت ها گاه زائد است. چون ذهنیات شخصیت از توصیف حرکات و رفتار و دیالوگ هویداست و دیگر نیازی به دخالت راوی نیست.
 
 شهروز براری صیقلانی   آبان 1390
 
 
 
    
    
  


دریافت

عنوان: دانلود فایل pdf کتاب جلاد لاغز شین براری
حجم: 3.7 مگابایت
توضیحات: دانلود رمان عاشقانه،رمان عاشقانه،رمان شاد،شهروز براری صیقلانی،شین براری،دانلود رایگان رمان، رمان طنز،رمان جدید،novell,novel lovelyتر 


     دریافت
عنوان: مجله ادبی چوک                   شهروز براری صیقلانی و مجله ادبی چوک      
حجم: 5.12 مگابایت